Tajuk Berita Terbaru

http://www.bina-website-sendiri.com/images/header.jpg

Khamis, Mei 20, 2010

Hujan bawa lagu jiwang?


SELEPAS muncul dengan album kedua, Mencari Konklusi pada tahun lalu, khabarnya kumpulan Hujan bakal muncul dengan naskhah seterusnya pada bulan puasa ini. Boleh dikatakan, hampir 60 peratus proses rakaman album dah dibuat sejak memulakan projek baru itu sebulan lepas.

Paling menarik, Marilyn dengar cerita, Hujan akan beralih angin sikit dengan menampilkan lebih banyak lagu berkonsepkan balada. Bahkan, daripada 14 buah lagu, hampir keseluruhan terdiri daripada lagu berentak jiwang. Pelik, sampai macam itu sekali mereka nak buat perubahan.

Lagu-lagu itu dikatakan dah ada dalam simpanan grup tersebut yang dicipta sejak tahun 2006. Malah, ada juga lagu baru dihasilkan semata-mata mahu dimuatkan ke dalam album belum diberikan judul lagi. Minta-mintalah Hujan letakkan tajuk dengan guna nama Marilyn pada album mereka itu kan?

Salah seorang teman Marilyn sempat bertanyakan kesahihan perkara itu daripada mulut Noh sendiri. Paling mengejutkan, memang benar mereka ketengahkan hampir 90 peratus lagu-lagu balada dalam album berkenaan.

Alasannya, Hujan yang dianggotai oleh empat ahli itu selama ini memang buat muzik ikut perasaan dan syok sendiri. Mereka tak perlu ikut orang lain atau kehendak pasaran semasa meluahkan berkarya. Lebih bagus bersikap jujur dan mengikut naluri.

Marilyn akui cukup bangga lihat pendirian kukuh kumpulan itu. Sebagai pemuzik yang berjaya mencipta sejarah dari pentas indie ke muzik komersial, mereka hasilkan karya dengan seikhlas hati. Lihat sajalah, lagu-lagu Hujan sebelum ini dengan mudahnya dapat tempat di hati peminat dan memenangi pengiktirafan pihak tertentu.

Marilyn harap pemuzik lain di negara ini dapat contohi usaha dan semangat Hujan. Jangan takut nak lakukan perubahan demi meningkatkan diri pada tahap lebih tinggi. Marilyn bukan nak suruh mereka sampai buat transisi drastik. Sebaliknya mulakan dari sekecil-kecilnya sebelum merealisasikan sesuatu yang besar. Hmm, sendiri fikirlah! - kosmo

Sila "share" Berita2 di sini dengan kawan2 anda...terima kasih
 
© 2009 Berita pagi malaysia. All Rights Reserved | Powered by Blogger
Blogger Layout by psdvibe | Bloggerized By LawnyDesignz |Modern Home Design