Tajuk Berita Terbaru

http://www.bina-website-sendiri.com/images/header.jpg

Khamis, Mei 20, 2010

Bung dipenjara, Zizie didenda


KUALA LUMPUR - Ahli Parlimen Kinabatangan, Datuk Bung Mokhtar Radin dihukum penjara sebulan oleh Mahkamah Rendah Syariah Gombak Timur dekat sini semalam selepas berpoligami tanpa kebenaran mahkamah melalui perkahwinan kontroversi dengan aktres Zizie Ezette Abd. Samad hujung tahun lalu.

Selain itu, Bung Mokhtar juga didenda RM1,000 atau penjara enam bulan kerana kesalahan bersubahat dengan Zizie iaitu berkahwin tanpa kebenaran Pendaftar Nikah Cerai dan Rujuk.

Zizie pula didenda masing-masing RM1,000 bagi dua pertuduhan iaitu kesalahan bernikah tanpa kebenaran pendaftar dan kesalahan bersubahat poligami dengan Bung Mokhtar.

Bagaimanapun, mahkamah membenarkan hukuman penjara terhadap Bung Mokhtar ditangguhkan bagi memberi peluang beliau memfailkan notis rayuan dalam tempoh 14 hari di Mahkamah Tinggi Shah Alam.

Sehubungan itu, Hakim Syarie, Wan Mahyuddin Wan Muhammad melepaskan tertuduh dengan bon jaminan RM1,000 dengan seorang penjamin.

Terdahulu, Wan Mahyuddin dalam penghakimannya berkata, hukuman tersebut dibuat berdasarkan kedudukan Bung Moktar dan Zizie sebagai ikon masyarakat iaitu pemimpin dan pelakon yang diminati ramai.

"Hukuman yang diberikan ini setimpal dan seadil-adilnya memandangkan perkahwinan itu didaftarkan secara tidak sah dan boleh dianggap menjalankan pernikahan sindiket.

"Hukuman yang dikenakan kepada wali dan saksi itu juga bertujuan mendidik masyarakat mengenai peraturan perkahwinan," kata beliau.

Bung Moktar, 51, didakwa berpoligami tanpa kebenaran mahkamah dengan isterinya Zizie, 32, di rumah No 12, Jalan TC2B/3 Cemerlang Heights, Taman Melati, Gombak pada 8.50 malam 16 Disember tahun lalu. - kosmo

Sila "share" Berita2 di sini dengan kawan2 anda...terima kasih
 
© 2009 Berita pagi malaysia. All Rights Reserved | Powered by Blogger
Blogger Layout by psdvibe | Bloggerized By LawnyDesignz |Modern Home Design