Tajuk Berita Terbaru

http://www.bina-website-sendiri.com/images/header.jpg

Isnin, September 06, 2010

Pengemis di bazzar ramadhan

Kosmo -Pengemis auta bazar Ramadan
 
SEORANG pengemis memangku bayi untuk meraih simpati orang ramai di bazar Ramadan Damansara Damai, Petaling Jaya.


KUALA LUMPUR - Kawasan pasar malam, bazar Ramadan serta masjid di Lembah Klang kini menjadi 'lubuk wang mudah' kepada pengemis asing untuk meraih simpati daripada orang ramai yang sedang menjalani ibadat puasa.

Dengan 'bermodalkan' anak-anak kecil serta berlakon kononnya mengalami kecacatan yang serius, para pengemis terbabit akan duduk di tepi-tepi lorong menadah tangan supaya dikasihani.
Tinjauan Kosmo! di kawasan berkenaan sejak awal Ramadan lalu mendapati, terdapat antara tiga hingga tujuh orang pengemis bukan warga tempatan meminta sedekah di hampir setiap pasar malam atau bazar Ramadan.
Antara faktor yang mendorong kebanjiran pengemis asing berkenaan ialah sikap murah hati rakyat tempatan yang suka menderma sehingga menarik mereka untuk menjadikan kawasan tempat mereka mengemis.
Menariknya, kebanyakan pengemis asing yang dipercayai berasal dari Myanmar, Kemboja, Thailand, Indonesia dan China itu mampu meraih pendapatan antara RM200 hingga RM300 sehari.
Hasil pemerhatian mendapati, pengemis tersebut dipercayai dikuasai oleh satu sindiket dipercayai warga tempatan yang bertindak menghantar mereka ke lokasi yang mempunyai ramai orang dengan menggunakan van atau kereta.
Antara lokasi yang dikenal pasti ialah Damansara Damai, Taman Tun Dr. Ismail, Sentul, Wangsa Maju, Setapak, Keramat, Taman Tasik Titiwangsa, Jalan Tuanku Abdul Rahman, Masjid India, Bangsar dan Taman Sri Sentosa.
Sila "share" Berita2 di sini dengan kawan2 anda...terima kasih
 
© 2009 Berita pagi malaysia. All Rights Reserved | Powered by Blogger
Blogger Layout by psdvibe | Bloggerized By LawnyDesignz |Modern Home Design